Abstract

This essay contextualizes the philo-Islamic discourse of the ultramontane Catholic Louis Veuillot by comparing his representations of Islam in colonial Algeria with the Islamic imaginaries of his contemporaries Edgar Quinet and Eugène Boré. Like the anticlerical Quinet, Veuillot used the alleged theocratic unity of Islamic society to critique the divisions of postrevolutionary France. Like the Catholic missionary Boré, he praised the religious devotion and good faith of Muslims to condemn the anticlericalism of the July Monarchy and to affirm the possibility of Muslim conversion to Christianity. Sympathetic Catholic treatments of Islam would prove short-lived, as missionary efforts toward Algerian Muslims met with failure and frustration and as Catholics increasingly allied themselves by the end of the century with a more secular, racialized “civilizing mission.” But Veuillot's conflicted orientalism shows that resources for a begrudging Islamo-Catholic dialogue existed even (or especially) in that unlikely site: nineteenth-century, “intransigent” French Catholicism.

Cet essai a pour but de placer dans son contexte le philo-islamisme du catholique ultramontain Louis Veuillot au moyen d'une comparaison entre Veuillot et ses contemporains pourtant radicalement opposés, Edgar Quinet, connu pour son anticléricalisme, et Eugène Boré, orientaliste et missionnaire. Tout comme Quinet, Veuillot s'est appuyé sur l'exemple des théocraties islamiques pour critiquer les divisions sociopolitiques de la France postrévolutionnaire. Tout comme Boré, il a élevé au rang de modèle à suivre le respect des musulmans à l'égard de la religion pour mieux condamner l'anticléricalisme de la Monarchie de Juillet. Quoique la bienveillance avec laquelle les catholiques français ont considéré l'islam au dix-neuvième siècle ait été de courte durée, notamment en raison de l'échec des apostolats auprès des musulmans et de l'expansion des théories raciales, le discours orientaliste de Veuillot montre que même chez les catholiques intransigeants du dix-neuvième siècle un dialogue entre islam et christianisme avait été amorcé.

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